Blog

Wat is de kracht van gamification en hoe gebruik je het als sponsorship-activatie?

Naar overzicht
Wat is de kracht van gamification en hoe gebruik je het als sponsorship-activatie?

Het activeren van een (sport)sponsorship is een cruciaal onderdeel van elke sponsorship-deal. Naast de traditionele vormen van activatie ontstaan er ook steeds meer nieuwe en innovatieve manieren waarop sponsorships geactiveerd kunnen worden. Eén vorm hiervan is gamification.

Gamification

Gamification is het gebruik van game-technieken en spelelementen om bijvoorbeeld gedrag te veranderen, betrokkenheid te creëren, gebruikers te motiveren en kennis over te dragen.

Meer dan 70% van de mensen in Europa speelt een of meerdere mobiele games. Hierbij heerst vaak het idee dat mobile-gaming vooral door jongeren wordt gedaan, maar niks is minder waar. 50% van de mobiele gamers is ouder dan 35 jaar. Gaming is dan ook met afstand de meest populaire categorie in de app-stores. Vooral de categorie “hyper casual games” zijn immens populair. Dit type game kenmerkt zich door een eenvoudige maar toch enorm verslavende gameplay. Een aantal bekende voorbeelden van dit type games zijn bijvoorbeeld Candy Crush en Fruit Ninja.

Candy Crush: ​​

https://youtu.be/w7NKr1_GYhA   

De populariteit van mobile-gaming biedt ook volop kansen voor marketeers om op een volledige nieuwe manier met ‘fans’ in contact te komen. De belangrijkste kansen op een rij:

1. Positieve merkassociatie

In mijn optiek is dit de grootste usp die mobile games bieden. In plaats van het pushen van de boodschap naar de consument (lees: irritatie op te wekken) biedt gamification de de kans om een fun-experience te bezorgen aan de consument en zo een positieve merkassociatie te bewerkstelligen. Dit werkt omdat gamification menselijke emoties aanspreekt die gekoppeld zijn aan een positieve gebruikerservaring. Hierdoor ontstaat er een positief gedrag en gebruikerservaring met het merk. 

2 Mindset

Onderzoek toont aan dat mensen die een mobile game aan het spelen zijn twee tot drie keer meer gefocused en engaged zijn t.o.v. mensen die door hun social media-timelines aan het scrollen zijn. Deze mindset zorgt ervoor dat jouw boodschap als merk zijnde significant beter onthouden wordt door fans.

3 Relevantie

Het laten ontwikkelen van een eigen mobile game zorgt ervoor dat je in staat bent om een game te creëren die inhaakt op jouw dienstverlening of product en waarmee je op een unieke manier je merkverhaal vertelt, in plaats van een generieke activatie die net zo goed door elk ander merk geclaimd had kunnen worden.

4 Data 

Mobile-games zijn uitermate geschikt voor het verzamelen van data. Vaak worden games namelijk ingezet als winactie, dit in combinatie met de fun-experience zorgt ervoor dat fans veel meer genegen zijn om hun data met het merk te delen. Ook opt-in rates liggen met 30-40% veel hoger dan de benchmark.

5 KPI’s 

Mobile games zijn uitstekend in staat om in te spelen op de relevante KPI’s van een merk, afhankelijk van welke fase een merk zich in begeeft. Door de user-flow en de gameplay te tweaken kan bijvoorbeeld de focus worden verlegd van een data-gedreven KPI naar meer brand building KPI. 

Steeds meer merken beginnen de waarde in te zien van mobile-gaming als een marketingtool en sponsoractivatie. Een mooi voorbeeld hiervan is McDonald’s, die tijdens het EK-voetbal van vorig jaar een Freekick-game in zijn app lanceerde, die duizenden spelers bereikte. 

McDonald’s Freekick-game:   https://www.youtube.com/watch?v=dRe_27cp2Do 

De grote vraag is dan ook: “who’s next”?

Erik van Mourik Head of Wave

SLUITEN
Volledige naam
Je dient een naam in te vullen
E-MAILADRES
Je dient een geldig e-mailadres in te vullen
Bedrijfsnaam
BERICHT
Je dient een bericht in te vullen

Bedankt voor je bericht! 💪

We hebben je bericht ontvangen. We zetten ons schap om je vraag zo snel mogelijk te beantwoorden.
LiveWall is je digitale bureau. Met een team van content ontwikkelaars, designers, app developers, webdevelopers en webdesigners maken we high end digitale producten.