Blog

Generative AI gebruiken in je marketing campagnes met de ChatGPT API.

Naar het overzicht
Generative AI gebruiken in je marketing campagnes met de ChatGPT API.

Sinds de lancering van ChatGPT, de AI chatbot van OpenAI gebaseerd op taalmodel GPT3, is het aantal gebruikers explosief gestegen. Nog nooit had een online tool meer dan 100 miljoen gebruikers binnen een kleine twee maanden. Ter vergelijking: TikTok had 100 miljoen gebruikers na 9 maanden. Hele mooie cijfers natuurlijk, maar idealiter wil je de kracht van een dergelijk platform gebruiken in je eigen marketing campagnes. Zonder dat de gebruikers naar een ander platform gestuurd worden. Mede daarom heeft OpenAI zijn API opengesteld. In dit artikel duiken we dieper in mogelijke toepassingen en geven we praktische voorbeelden van interessante implementaties

ChatGPT API

OpenAI kondigde deze week aan een API openbaar te maken waarin developers gebruik kunnen maken van de functionaliteit van ChatGPT in eigen toepassingen. Een API (Application Programming Interface) is een manier om software met elkaar te laten communiceren. In plaats van zelf een hele nieuwe functie of code te schrijven, kun je met een API de functionaliteit van een ander programma gebruiken.Tot voor kort was de API van OpenAI enkel te gebruiken in combinatie met het GPT 3 taalmodel Text-DaVinci-003. Het taalmodel wat ten grondslag ligt aan ChatGPT. 

Hoewel de basis van het taalmodel al enorm veel toepassingen kent, geeft de API van ChatGPT in potentie nog een veel grotere basis aan mogelijkheden. Daarnaast heeft het team de kosten enorm kunnen verlagen door een grote efficiëntieslag. De uitkomst is dat deze nieuwe API een stuk sneller en goedkoper is dan het gebruik van de bestaande API. 

Het GPT 3 taalmodel is getraind met een dataset van 570 gigabyte. Daarbij is gebruik gemaakt van webpaginas, boeken en andere bronnen. Volgens developers bij OpenAI is ca. 98% van deze dataset Engelstalig. De overige 2% is getraind op 11 andere talen. Je kunt je daarom voorstellen dat de AI een stuk beter functioneert in de Engelse taal dan bijvoorbeeld in het Nederlands.

Toepassingen

Tijdens de weken voor Valentijnsdag werkten we bij LiveWall aan een campagne voor KLM waarin je via een website een persoonlijke Valentijns brief kunt laten maken voor jouw geliefde. Hoewel de insteek aanvankelijk was om een vooraf opgestelde brief te gebruiken met persoonlijke metrics die via een chatbot opgehaald worden, hebben we op het laatste moment besloten om ook een ChatGPT functie toe te voegen. Daarbij maakten we gebruik van de API van GPT 3. Hierbij gebruiken we de invulvelden die de gebruiker had ingevuld als metrics in een vooraf geschreven prompt. Op die manier heb je enige invloed op de output, maar is de output ook gepersonaliseerd door de metrics die je invoert. 

Hiervoor gebruiken we het volgende prompt:

Write a Valentine’s Day letter for a person with the name METRIC 1. This person is your METRIC 2. In the love letter, include that you appreciate this person's METRIC 3 and that you want to thank this person for METRIC 4. Mention that you would really like to take a flight with KLM Royal Dutch Airlines to METRIC 5 together with this person to METRIC 6. End the letter kindly and make clear it was sent by METRIC 7.

Het interessante is dat het taalmodel snapt dat je een andere intonatie gebruikt wanneer je een brief naar je geliefde stuurt dan wanneer je hem naar een collega stuurt. Zie hieronder een voorbeeld van de output in de KLM Air Mail campagne:

Dear Renee, I hope this letter finds you well and in the spirit of Valentine’s Day. I wanted to take this opportunity to let you know how much I appreciate you as a friend. You have been an amazing source of support and I can always count on you for your honesty. I am especially thankful that you have been there for me when I needed it most.As a way to thank you for all that you’ve done, I would love to take a trip with you to see the Alps! I was thinking of taking a flight with KLM Royal Dutch Airlines and skiing together. What do you think? I hope you have a wonderful Valentine’s Day and that you know how much I care about you. Love, Niels

Een impressie van de Love is in the Airmail campagne

Carnavalsmachine

Naast dat we fervent carnavalsvierders zijn bij LiveWall, houden we ook van innovatie en experimenteren. De perfecte combinatie was gevonden toen een collega met het idee van de carnavalsmachine kwam. Een online tool waarbij je een aantal onderwerpen invoert en vervolgens jouw eigen carnavalslied ontvangt. Volledig geproduceerd door generative AI natuurlijk. 

Hoewel het concept van de carnavalsmachine volledig nieuw was, zagen we een mooie kans om dit te combineren met de Carna+ machine uit de videoclip van bekende carnavalsartiest Lamme Frans.

Het is uiteraard een optie om de API te vragen om op basis van wat woorden een songtekst te genereren. Echter wil dit niet altijd direct het beste resultaat geven. Daarom hebben we in het prompt gezocht naar mogelijkheden om gebruik te maken van bestaande tekst structuur. Hiermee geef je het systeem wat meer context. Het gebruikte prompt is:

Schrijf een carnavalslied wat zich afspeelt tijdens carnaval en verwerk deze twee onderwerpen:

Onderwerp 1

Onderwerp 2

Schrijf twee coupletten van vier regels en een refrein van vier regels. Zet bovenaan de titel en artiest van het liedje. De artiestennaam is \''.$name.'\'. Gebruik de volgende opbouw:

Titel: titel  Artiest: artiestennaam

couplet 1 refrein couplet 2 refrein

Een screenshot van de Carnavalsmachine in actie

Toepassingsvoorbeelden OpenAI

Met de komst van de ChatGPT API zijn de mogelijkheden weer groter geworden. Enkele bedrijven hebben al eerder toegang gekregen tot de API en hebben de volgende implementaties gemaakt:

Snapchat chatbot:  My AI biedt Snapchatters een chatbot die aanbevelingen doet en zelfs binnen enkele seconden een haiku voor vrienden kan schrijven.

Quizlet Q-Chat: een volledig aanpasbare AI-tutor die studenten aanspreekt met adaptieve vragen op basis van relevant studiemateriaal dat wordt aangeleverd via een chatervaring.

Instacart: Stelt app gebruikers in staat naar eten te vragen en inspirerende, winkelbare antwoorden te krijgen.

Whisper API

Naast de API voor ChatGPT is er ook een nieuwe API gelanceerd voor het gebruik van Whisper, een automatic speech recognition (ASR) system. Hiermee kunnen gebruikers op basis van audio met gesproken tekst een volledig transcript of ondertitel genereren. 

Een praktische toepassing hiervan is bijvoorbeeld het ondertitelen van een Ted Talk of het uitschrijven van een opgenomen interview. Niet alleen spaar je hiermee als eindgebruiker enorm veel tijd uit, ook schoont Whisper de tekst op. Zo staan er bijvoorbeeld geen euh's of hmm's meer in de teksten.

Tot voor kort was deze software open source beschikbaar om te draaien op je eigen computer of server. Vanaf nu is dat dus niet meer nodig en gebruik je direct de API van OpenAI.

Ontwikkelingen in sneltreinvaart

Sinds de lancering van deze nieuwe API's, schieten nieuwe initiatieven uit de grond. Ben jij benieuwd wat het gebruik van OpenAI's GPT functionaliteit voor jouw campagne kan betekenen? Wij denken graag met je mee!

Meer weten Neem contact op

Sluiten
Je naam
Je dient je naam in te vullen
Email
Je dient een geldig e-emailadres in te vullen
Bedrijfsnaam
Bericht
Je dient een bericht in te vullen

Bedankt voor je bericht 💪

We hebben je bericht ontvangen. We zetten ons schap om je vraag zo snel mogelijk te beantwoorden.
LiveWall is je digitale bureau. Met een team van content ontwikkelaars, designers, app developers, webdevelopers en webdesigners maken we high end digitale producten.