Blog

Employer Branding 101: met deze 9 tips til je jouw werkgeversmerk naar een hoger niveau

Naar het overzicht
Employer Branding 101: met deze 9 tips til je jouw werkgeversmerk naar een hoger niveau

Ben je werkgever? Dan herken je het vast: in een arbeidsmarkt die krapper is dan ooit tevoren, is het vinden én vasthouden van de juiste mensen voor je organisatie een hele uitdaging. Stel jezelf dus de vraag: “hoe zit het met mijn Employer Branding?” 

Employer Branding: wat is het eigenlijk?

Dat leggen we je uit. Wanneer je aan de slag gaat met Employer Branding, denk je na over het promoten van je organisatie om potentiële werknemers enthousiast te maken. Je begint met het creëren van een werkgeversimago voor jouw bedrijf. Want wanneer je duidelijk profileert waar jouw organisatie voor staat, maken kandidaten een gerichte keuze in hun sollicitatie. 

Een sterke Employer Branding strategie is daarom eigenlijk onmisbaar: het helpt je om concurrentie voor te blijven, zorgt op lange termijn voor de juiste recruitment strategie en maakt wervingsprocessen een stuk effectiever.

Bij &ploy, het werkgeversmerk label van LiveWall, geloven we in de kracht van een sterk werkgeversmerk. Om je een handje te helpen, geven onze Employer Branding-experts je de 9 belangrijkste tips waardoor kandidaten staan te popelen om aan de slag te gaan. Én waardoor je HR-afdeling het opeens een tikkie drukker krijgt. Lees met ons mee. 👇 

1. Doe uitgebreid onderzoek 

First things first. Voor je gaat communiceren, moet er een goede basis liggen. Start daarom met het uitvoeren onderzoek. Bij extern onderzoek analyseer je concurrenten en je doelgroep. Want wat doet die ene succesvolle concurrent nu precies anders dan jij?

Daarnaast wil je alles (ja, echt alles!) weten over je doelgroep, zodat je effectief kan starten met werven. Creëer persona’s op basis van de informatie die je verzamelt in je doelgroep onderzoek. Dit helpt een beter beeld te krijgen van je potentiële werknemers, maar geeft ook inzicht in welke (doelgroepgerichte) content je nodig hebt om ze te bereiken. 

Dan nog je intern onderzoek. Werp een kritische blik op je eigen organisatie. Breng in kaart wat je missie, visie, doelen, cultuur en arbeidsvoorwaarden zijn. Oftewel: wat maakt jouw organisatie speciaal? Hoe onderscheid je jezelf van de concurrentie? Hoe wil je dat jouw werkgeversmerk gezien wordt? Denk na over wat je precies wilt bereiken met Employer Branding, en stel vervolgens (meetbare) doelstellingen op. 

2. Creëer een Employer Value Proposition (EVP) 

Heb je alle nodige informatie uit stap 1 verzameld? Begin dan met het creëren van een EVP. Dit is de basis van jouw werkgeversmerk en helpt je een helder beeld van jouw organisatie te schetsen. Voor de volledigheid:

  • Een Employer Brand omschrijft hoe jij als werkgever gezien wilt worden;

  • Een EVP is wat jij als werkgever aan je medewerkers biedt;

  • Employer Branding zijn alle activiteiten die je uitvoert om je werkgeversmerk te communiceren naar je doelgroep.

Door je EVP ziet een potentiële werknemer wat jij te bieden hebt als werkgever, maar vooral wat jij toevoegt aan zijn of haar toekomst. Denk aan de doorvertaling van Unique Selling Points die je als organisatie wilt uitdragen. Je EVP is een fundamenteel onderdeel voor het recruiten van de juiste talenten.

3. Wees transparant in je communicatie 

Wees open en geef zoveel mogelijk informatie aan potentiële kandidaten. Voordat mensen bij je op de koffie komen voor een sollicitatie, willen ze namelijk zo veel mogelijk weten over jou als werkgever. Wat zijn je arbeidsvoorwaarden, hoe is de bedrijfscultuur, wat zijn de bedrijfsdoelen? Dit zijn bepalende factoren in de match die kandidaten voelen met je bedrijf, waardoor ze zich identificeren met je organisatie. Laat dus zien waar jij als organisatie voor staat. Wees eerlijk in de informatie die je deelt en zorg daarnaast voor een goede onboarding.

4. Bouw een relatie met potentiële kandidaten

Zorg dat je kandidaten betrekt bij je organisatie en waar deze voor staat. Dit bereik je door de eerder genoemde EVP én belangrijke informatie first-thing te delen met kandidaten. Wanneer je transparant bent, bouw je tijdens het sollicitatieproces (of zelfs daarvoor) een vertrouwensband op. Zorg dus voor een sterke relatie met je potentiële werknemers, hanteer een persoonlijke aanpak, een goed communicatiebeleid en plan regelmatig contactmomenten met ze in. 

5. Start een gesprek en betrek je werknemers

Een goede band tussen werkgever en werknemer leidt tot betere werkprestaties, een positieve werksfeer en meer motivatie. Laat werknemers hun mening delen, vraag ze naar hun ervaringen en laat merken dat hun visie er toe doet. Plan on- of online feedback momenten en ontdek wat huidige werknemers waarderen, maar ook welke verbeterpunten er liggen. Zo breng je de sterktes, maar óók zwaktes van je organisatie in kaart.  

6. Zet je werknemers in het zonnetje 

Tevreden werknemers zijn het beste visitekaartje van jouw werkgeversmerk. Maak er daarom een vast agendapunt van: zet werknemers regelmatig in het zonnetje! Erken mooie resultaten, vier successen en verras collega's. Laat zien dat je ze waardeert en zorg ervoor dat je hun mijlpalen niet alleen onthoudt, maar ze ook viert.

7. Maak ambassadeurs van je werknemers 

Je werknemers weten als geen ander hoe het is om bij jouw organisatie te werken. Zoek daarom naar werknemers met échte succesverhalen en maak ze ambassadeur. Zorg dat het laagdrempelig voor ze is om hun verhalen te delen, bijvoorbeeld door het ontwerpen van een template voor social media. Zo verspreid je positieve berichten over jouw organisatie, deel je de sfeer van je bedrijf én licht je doorgroeimogelijkheden toe. Zijn je medewerkers tevreden over je organisatie? Spoor ze aan om nieuwe kandidaten aan te dragen middels een referral. Dat is pas promotie!

8. Maak een Werken Bij-pagina op je website 

Je ontkomt er niet aan: een Werken Bij-pagina. Dit is dé plek waar potentiële kandidaten heen gaan om te ontdekken met wat voor organisatie ze te maken hebben. Op een goede Werken Bij-pagina ziet, leest en voelt jouw sollicitant waarom hij of zij wel móet solliciteren. Ook is het de plek waar je aantrekkelijke content laat zien, succesverhalen deelt en essentiële informatie overdraagt aan sollicitanten. 

9. Lanceer je Employer Branding campagne 

Pas wanneer je alle informatie over jouw organisatie op een rijtje hebt gezet, start je met communiceren naar de buitenwereld. Hier maak je een big bang rondom jouw werkgeversmerk. Doe dit met gebruik van een goede strategie en ondersteunende content. Denk aan het schrijven van blogs, het uitbreiden van je website, actief zijn op vacaturesites en door in te zetten op sociale media. Bezoek ook zeker de fysieke plekken waar je doelgroep zich bevindt, zoals beurzen, open dagen, hogescholen en universiteiten. 

Voilà, dat waren onze 9 tips voor het neerzetten van een Employer Branding strategie waar je 'u' tegen zegt. LiveWall is een digital agency en maakt alles wat jij nodig hebt voor jouw digital marketingstrategie of online platforms. Wij creëren, innoveren en helpen je verder met de creatie van een sterk werkgeversmerk. 

Wil jij je organisatie naar een hoger niveau tillen? Neem gerust contact met ons op!

Meer weten Neem contact op

Sluiten
Je naam
Je dient je naam in te vullen
Email
Je dient een geldig e-emailadres in te vullen
Bedrijfsnaam
Bericht
Je dient een bericht in te vullen

Bedankt voor je bericht 💪

We hebben je bericht ontvangen. We zetten ons schap om je vraag zo snel mogelijk te beantwoorden.
LiveWall is je digitale bureau. Met een team van content ontwikkelaars, designers, app developers, webdevelopers en webdesigners maken we high end digitale producten.