Blog

3 redenen om Spotify in te zetten voor je merk

Naar het overzicht
3 redenen om Spotify in te zetten voor je merk

Ben je op zoek naar nieuwe manieren van zichtbaarheid voor je merk? Toby van Kerckhoven, accountmanager bij LiveWall, geeft 3 redenen om hiervoor muziekstreamingservice Spotify in te zetten: "Je creëert échte interactie met je merk. Een goed uitgevoerde Spotify-campagne zorgt bovendien voor meer engagement."

First things first: waarom zou jij als consument Spotify willen koppelen (en daarmee jouw data willen delen)? What's in it for the consumer? "We raden aan om Spotify in te zetten voor engagement en voor branding campagnes", vertelt Toby. "De personalisatie binnen Spotify zorgt ervoor dat je écht iets toevoegt voor de consument." Twee voorbeelden:

1: Persoonlijke playlist

"Laat fans van een artiest of merk een persoonlijke playlist genereren. Een custom muzieklijst voor tijdens het sporten, tijdens je treinreis, of voor een feestje. Wil je meer data-gedreven aan de slag? Dan kan er op basis van een luistergedrag-analyse gekeken worden welke producten bij de consument aansluiten. Flauw voorbeeld: een yogamatje voor meditatiemuziekluisteraars."

2: Zichtbaarheid

"Nadat de consument een eigen, passende playlist gecreëerd heeft, wordt deze playlist automatisch toegevoegd aan het account van de gebruiker. Fijn voor de gebruiker én een mooie manier om jouw merk te tonen binnen Spotify!"

Maar, wat kan een Spotify-campagne nu voor jouw merk betekenen?

#1 FAN ENGAGEMENT

"Denk bijvoorbeeld aan een zomercampagne die we draaiden voor Big Green Egg", vertelt Toby. "We ontwikkelden een playlist generator voor tijdens een BBQ. Aan de hand van een aantal vragen op een campagnepagina (bijvoorbeeld: met wie ga je bbq-en?) werden nummers geselecteerd die perfect bij jouw BBQ-moment passen. Het resultaat? Engagement én een mooie toevoeging aan de avond."

Zo'n playlist-generator koppel je ook makkelijk aan een activiteit: bijvoorbeeld studeren of reizen. Toby laat zien wat hij bedoelt: "In samenwerking met Warner Music en 9292ov ontwikkelden we een playlist generator (beschikbaar in de 9292ov app) die een muzieklijst vormt die exact zo lang duurt als jouw geplande treinreis. Als de playlist stopt, weet jij: ik moet bijna uitstappen! Een mooie manier om jouw doelgroep op een unieke, persoonlijke manier te bereiken."

#2 DATA VERZAMELEN

"Als merk of organisatie wil je het liefst veel van je doelgroep weten, om zo perfect in te kunnen spelen op haar behoeftes.", Toby legt uit: "Die data beperken zich allang niet meer tot Facebook en Instagram, of door het verzamelen van e-mailadressen voor een nieuwsbrief. Luistergedrag kan enorm relevant zijn. Het vertelt je iets over de interesses van je doelgroep, over de festivals die mensen bezoeken, de activiteiten die ze ondernemen of in welke stemming ze zijn."

#3 MUZIEK VERBINDT

Van donkere metal- tot slaapliedjes, podcasts en luisterboeken: alles is beschikbaar op Spotify. "Je vindt dus een diverse, wereldwijde doelgroep in 1 app", legt Toby uit. De mogelijkheden zijn eindeloos; kijk goed hoe jouw organisatie het best aansluit bij de doelgroep. Via gepersonaliseerde content, een informatieve podcast of met een inspirerende playlist!

API & Data

"Spotify biedt developers een interface (API) waarmee je luistergedrag ophaalt. Dit luistergedrag is deels openbaar: bijvoorbeeld welke artiesten wereldwijd het meest gestreamd worden. Andere info is privé. Voor het ophalen van het luistergedrag van een specifieke Spotify-gebruiker, moet deze natuurlijk toestemming geven. Wanneer je dit goed aanpakt, kun je - naast het ophalen van data over het luistergedrag - ook gerichte acties uitvoeren. Bijvoorbeeld de gebruiker een bepaalde artiest, playlist of nummer laten volgen. LiveWall heeft inmiddels een behoorlijk aantal mooie Spotify campagnes met behulp van de Spotify API gerealiseerd!"

REVIEW PROCES

"Goed om te weten", legt Toby uit; "Sinds 1 juli 2021 gebruikt Spotify een speciaal reviewproces voor applicaties die gebruik maken van de Spotify API. Tools of campagnes die we inzetten, moeten dus eerst willen goedgekeurd." Logisch, vindt Toby: "Spotify wil graag weten waar je de data voor gaat gebruiken. Gezien onze specialisatie en omdat we al zoveel campagnes hebben opgezet, weten wij alles over het aantal en de soort requests die kunnen worden uitgevoerd."

Voor veel van deze informatie moet de gebruiker ook toestemming geven. "We werken natuurlijk volgens de privacy-wetgeving", legt Toby uit. " Uiteraard helpen we de gebruiker daarbij. Zij koppelen een Spotify-account en wij geven duidelijk aan waarvoor de gebruiker toestemming geeft.

LiveWall realiseerde al verschillende tools en campagnes voor én met Spotify. Voor grote muziekorganisaties en artiesten (bijvoorbeeld Warner Music en Sony Music, maar ook voor bekende merken (Big Green Egg, Disney, 9292ov, Magnum, McDonald's, Playstation, en adidas). Zoek je een passend, originele en laagdrempelige manier om met jouw doelgroep in contact te komen? Of wil je jouw fans op hun wenken bedienen en nóg meer van ze leren? Redenen genoeg om in je volgende marketingplannen ook een Spotify campagne op te nemen! Bekijk hier wat LiveWall kan betekenen op het gebied van Engagement.

Wil je meer weten over de inzet van Spotify campagne? Neem dan zeker contact op!

Meer LiveWall-blogs? Die lees je hier.

Meer weten Neem contact op

Sluiten
Je naam
Je dient je naam in te vullen
Email
Je dient een geldig e-emailadres in te vullen
Bedrijfsnaam
Bericht
Je dient een bericht in te vullen

Bedankt voor je bericht 💪

We hebben je bericht ontvangen. We zetten ons schap om je vraag zo snel mogelijk te beantwoorden.
LiveWall is je digitale bureau. Met een team van content ontwikkelaars, designers, app developers, webdevelopers en webdesigners maken we high end digitale producten.