Blog

Zet Spotify in voor je merk

Naar overzicht
Zet Spotify in voor je merk

LiveWall realiseerde al verschillende tools en campagnes voor én met Spotify. Voor grote muziekorganisaties en artiesten (bijvoorbeeld Warner Music en Sony Music, met artiesten als Joel Corry en Martin Garrix), maar ook voor bekende merken (Big Green Egg, Disney, 9292ov). Door Spotify-gebruikers op een laagdrempelige manier data met je te laten delen, verzamel je als merk waardevolle informatie. Toby van Kerckhoven, accountmanager bij LiveWall geeft je 3 redenen om Spotify in te zetten voor je merk. "Je krijgt inzicht in het luistergedrag van je doelgroep, maar een goed uitgevoerde Spotify campagne zorgt ook voor meer engagement."

-

First things first: waarom zou je Spotify willen koppelen en daarmee jouw data delen? What's in it for the consumer? We raden aan om Spotify in te zetten bij fans, als waardetoevoeging, of als exclusief cadeau.

Laat fans van een artiest of merk bijvoorbeeld een persoonlijke playlist genereren; voor tijdens het sporten, tijdens je treinreis, of bijvoorbeeld voor een feestje.

Daarnaast voeg je waarde toe voor fans: wanneer een artiest een nieuw album lanceert, kunnen fans hun Spotify-account koppelen en zo de artiest of het album pre-followen. Dit geeft een gevoel van exclusiviteit én ontzorgt: na de releasedatum komt het album direct in jouw eigen bibliotheek te staan.

Nu we hebben laten zien waarom de consument zich wil verbinden aan Spotify, is het tijd om te laten zien wat het jouw merk kan opleveren:

-

-

1️⃣ DATA VERZAMELEN

Als merk/organisatie wil je het liefst alles van je doelgroep weten, om zo perfect in te kunnen spelen op haar behoeftes. Data is goud waard! Die data beperken zich allang niet meer tot Facebook en Instagram, of door het verzamelen van e-mailadressen voor een nieuwsbrief. Luistergedrag kan enorm relevant zijn. Het vertelt je iets over interesses, de festivals die mensen bezoeken, de activiteiten die ze ondernemen of in welke stemming ze zijn.

-

2️⃣ FAN ENGAGEMENT

Maar hoe zet je Spotify in als merk? Kijk bijvoorbeeld naar een zomercampagne die we draaiden voor Big Green Egg. We ontwikkelden een playlist generator voor tijdens een BBQ. Aan de hand van een aantal vragen op een campagnepagina (bijvoorbeeld: met wie ga je bbq’en?) werden nummers geselecteerd die perfect bij jouw BBQ-moment passen. Engagement én een mooie toevoeging aan de avond.

Een playlist generator kan je ook koppelen aan een activiteit: bijvoorbeeld studeren of reizen. In samenwerking met Warner Music en 9292ov ontwikkelden we een playlist generator (beschikbaar in de 9292ov app) die een muzieklijst vormt die exact zo lang duurt als jouw geplande treinreis. Als de playlist stopt, weet jij: ik moet bijna uitstappen!

Een mooie manier om jouw doelgroep op een unieke manier te bereiken.

-

3️⃣ MUZIEK VERBINDT

Van donkere metal-  tot slaapliedjes, podcasts en luisterboeken: het is allemaal beschikbaar op Spotify. Een diverse, wereldwijde doelgroep in 1 app. De mogelijkheden zijn eindeloos; kijk goed hoe jouw organisatie het best aansluit bij de doelgroep in de app. Via gepersonaliseerde content, een informatieve podcast of een inspirerende playlist!

-

📊 API & Data

Spotify biedt developers een interface (API) aan waarmee je luistergedrag ophaalt. Dit is deels openbaar: bijvoorbeeld welke artiesten wereldwijd het meest gestreamd worden. Andere delen zijn privé. Voor het ophalen van het luistergedrag van een specifieke Spotify-gebruiker moet deze natuurlijk toestemming geven. Wanneer je dit goed aanpakt, kun je - naast het ophalen van data over het luistergedrag - ook gerichte acties uitvoeren. Bijvoorbeeld de gebruiker een bepaalde artiest, playlist of nummer laten volgen. LiveWall heeft inmiddels een behoorlijk aantal mooie Spotify campagnes met behulp van de Spotify API gerealiseerd!

-

📈 REVIEW PROCES

Sinds 1 juli 2021 hanteert Spotify een reviewproces voor applicaties die gebruik maken van  de Spotify API. Dit betekent dat je wanneer je een tool of campagne inzet, die gebruik maakt van de Spotify API, Spotify deze eerst goed moet keuren. Spotify wil graag weten waar je de data voor gaat gebruiken. Ook wordt er bijvoorbeeld een beperking gelegd op het aantal requests dat je uitvoert; wat je precies van de luisteraar wilt weten en de periode waarover je deze data op kunt halen.

Voor veel van deze informatie moet de gebruiker ook specifiek toestemming geven. Dit kan door hun Spotify-account te koppelen, aan te geven waarvoor ze toestemming geven en ze hierbij de eventuele voorwaarden laten accepteren.

-

-

Zoek je een passend, originele en laagdrempelige manier om met jouw doelgroep in contact te komen? Of wil je jouw fans op hun wenken bedienen en nóg meer van ze leren? Redenen genoeg om in je volgende marketingplannen ook een Spotify campagne op te nemen!

-

Wil je meer weten over de inzet van Spotify campagne? Neem dan zeker contact op!

SLUITEN
Volledige naam
Je dient een naam in te vullen
E-MAILADRES
Je dient een geldig e-mailadres in te vullen
Bedrijfsnaam
BERICHT
Je dient een bericht in te vullen

Bedankt voor je bericht! 💪

We hebben je bericht ontvangen. We zetten ons schap om je vraag zo snel mogelijk te beantwoorden.
LiveWall is je digitale bureau. Met een team van content ontwikkelaars, designers, app developers, webdevelopers en webdesigners maken we high end digitale producten.