In de zomer van 2022 speelden de OranjeLeeuwinnen het EK voetbal (WEURO) in Engeland. LiveWall ging met ze mee: “We creëerden content waarmee Volkswagen en de KNVB in aanloop én gedurende het toernooi Oranjefans onderdeel liet zijn van het EK.”
In aanloop naar de WEURO, hét vrouwenvoetbaltoernooi, ontwikkelde LiveWall voor de KNVB en voor sponsor Volkswagen een contentserie, met daarbij twee doelen:
Branded content format
“LiveWall ging aan de slag met twee hoofddoelen”, vertelt Head of Content Kyra Peerlings: “Vóór de start van de WEURO ontwikkelden we content om fans te enthousiasmeren het kampioenschap te volgen.” Dat deed LiveWall op twee manieren: met een lanceringsvideo en een winactie (waarbij Volkswagen een vip roadtrip weggaf). Daarnaast ontwikkelde LiveWall tijdens het toernooi content voor de social kanalen van KNVB en Volkswagen (Instagram, Facebook, YouTube en Twitter), om het toernooi onder de aandacht te brengen.
Host
“Samen met host Rocky verzorgden we vóór iedere wedstrijddag een ‘matchday-update’”, vertelt Kyra. “Deze updates bevatten informatie over het team, het stadion, de speelstad, de tegenstander en andere relevante actualiteiten. Op de matchday gaven we ook een korte update en was er een online quiz, te volgen via Instagram stories. Twee dagen na iedere wedstrijd plaatsten we een lange recap video op het YouTube-kanaal van de KNVB, met social content om de bezoeker ook op YouTube mee te laten kijken.”
Actueel blijven
“We moesten bij dit project inspelen op de actualiteit, waardoor we soms ter plekke dingen moesten aanpassen” vertelt Kyra. “Het was een geweldige uitdaging om vanuit Engeland te werken. Het filmen en editten gebeurde op locatie. En we wisten natuurlijk niet altijd wat we konden verwachten tijdens het toernooi.” LiveWall hield ten alle tijden rekening met de verschillende kanalen die de opdrachtgevers wilden inzetten, om zo specifiek mogelijke content voor ieder kanaal te creëren. “De stijl van de video’s is fris en aansprekend.”
Die stijl bleek populair onder de doelgroep: de WEURO social media content kreeg maar liefst 3 miljoen impressies (organisch bereik). De awareness video werd 235 miljoen keer bekeken en de winactie kreeg bijna 10.000 aanmeldingen.
LiveWall werkt al zo’n 3 jaar samen met KNVB, op verschillende gebieden. “We werken al langer samen voor wat kleinere projecten, dit was onze eerste grote content-samenwerking” zegt Kyra. “De samenwerking verliep erg goed. Er was een supergoede energie en positiviteit in het team. Samen streefden we hetzelfde doel na: de Oranjeleeuwinnen online op de kaart zetten”.