Met honderden winkels door heel Nederland is Kruidvat, dochterbedrijf van AS Watson Benelux, áltijd op zoek naar nieuwe collega’s. Hun grootste wervingsdoelgroep? Bijbaners. In samenwerking met LiveWall nam Team Kruidvat hun employer brand flink onder de loep.
Het resultaat? Wel +30.000 nieuwe sollicitaties. Dat bereikten ze met een op-maat-gemaakte, uitgebreide wervingscampagne: #Vriendenteam aan, bijbaan gááán!
Dit initiatief omvatte een vernieuwde website, video-vacatures, fotografie, WhatsApp duo-sollicitaties en geïntegreerde sociale media campagnes op diverse platforms die naadloos inspelen op de behoeften van de doelgroep.
De uitdaging van Kruidvat is helder: het Kruidvat-werkgeversmerk versterken en bijbaanfuncties in meer dan 1000 filialen te vervullen. Met een focus op de 'Bijbaner-doelgroep', streeft Kruidvat ernaar om zich te onderscheiden in de arbeidsmarkt. Veel werkgevers vissen in dezelfde vijver wanneer het gaat om de werving van Bijbaners.
Aan LiveWall de taak om op een onderscheidende manier de doelgroep aan te spreken om zo een voorkeurspositie te behalen. De campagne #Vriendenteam aan, bijbaan gááán! startte in Q3 van 2022, met de nadruk op werken in een hecht team, de mogelijkheid om samen met vrienden te solliciteren en te werken, en het creëren van een leuke, gastvrije werkomgeving.
De strategie is gebaseerd op inzichten uit interviews en enquêtes onder Gen-Z, gesprekken met Kruidvat-medewerkers, TikTok-trends, A/B-testen en mediarapporten. Belangrijke bevindingen zijn dat jongeren het spannend vinden om alleen te solliciteren, de werksfeer erg belangrijk is, en dat authentieke en vermakelijke content essentieel is om deze doelgroep te bereiken.
#Vriendenteam zet de volgende USP’s van Team Kruidvat in de spotlights:
Om op te vallen binnen een verzadigde en overprikkelde arbeidsmarkt, specifiek gericht op het werven van bijbaners, zijn meerdere elementen belangrijk binnen de campagnestrategie.
1. Definiëren van USP's
Het fundament van deze campagne was het zorgvuldig definiëren van unieke verkooppunten (USP's), die zijn afgeleid uit grondig marktonderzoek. Deze USP's benadrukten het concept van het '#Vriendenteam', wat stond voor een werkomgeving waar men samen met vrienden kon solliciteren, werken, en plezier maken.
2. Contentcreatie en Verspreiding
Een gevarieerde en op maat gemaakte contentstrategie werd ontwikkeld, gericht op het bereiken en aanspreken van de doelgroep. Dit omvatte:
3. Naadloze Online Ervaring
De campagne was niet alleen gericht op externe zichtbaarheid, maar ook op het creëren van een naadloze online ervaring. De #Vriendenteam content was strategisch verbonden met de Kruidvat carrièresite, waarbij de site aansloot op de campagne qua inhoud en sociale ervaring. Dit resulteerde in een complete kandidatenreis, met meerdere touchpoints ontworpen om de doelgroep te verleiden tot het solliciteren.
4. Eenvoudig en Laagdrempelig Solliciteren
Om de sollicitatieprocedure minder intimiderend en toegankelijker te maken, werden diverse innovatieve sollicitatie-initiatieven geïntroduceerd:
Resultaat
Deze veelzijdige en doelgroepgerichte aanpak leidde tot indrukwekkende resultaten: 30.000 sollicitaties tot juni 2023. Een verdubbeling ten opzichte van het voorgaande jaar! Ook is een verlaging van de bounce-rate op de carrièresite met 8,25% gerealiseerd. Dit duidt op een hogere engagement en betere conversie, dankzij content die nauw aansloot op de behoeften en voorkeuren van de doelgroep.
Deze case illustreert het succes van een holistische en innovatieve benadering in arbeidsmarktcommunicatie. Waarbij de nadruk ligt op authenticiteit en een gebruikersvriendelijke ervaring.
Deze case inzending won op 28 november in Beeld en Geluid een GOUDEN award in de categorie B2E bij de Content Marketing Awards.
De Jury: "Deze contentcampagne is een frisse wind in de wereld van werk, die voor Kruidvat in een half jaar een ongekende 30.000 nieuwe sollicitaties binnenhaalde. Door een complete middelenmix is een naadloze omnichannel ervaring gecreëerd, allemaal om de bijbaner van nu te bereiken. En dat lukte, met een strategie die solliciteren met vrienden normaal maakte, de werksfeer vierde en de waarde van vriendschap op de werkvloer inzag. De content-aanpak leverde resultaten in termen van sollicitaties, een significante daling in de bounce-rate op de carrière-site, en een boost voor het werkgeversmerk van Kruidvat."
Client testimonial
"Een volledig vernieuwde arbeidsmarktcampagne succesvol lanceren is alleen mogelijk door krachten te bundelen, naar elkaar te luisteren, elkaar te stimuleren en elkaars kwaliteiten te versterken. Je moet samenwerken als een écht vriendenteam. Dat hebben onze creatieve vrienden bij Livewall zeker waargemaakt. Ik ben supertrots op wat we samen dit jaar bereikt hebben met als kers op de taart een award (!!!). Aanpakken staat zéker in het woordenboek van Livewall, waarbij kwaliteit op nummer 1 staat. Een recept voor een fantastische samenwerking waar ik ontzettend blij mee ben!" - Lisa van Laarhoven, employer branding & recruitment marketing specialist @ AS Watson