Lefboom

Sparen voor een groene revolutie met Lefboom

Naar het overzicht
Lefboom - Sparen voor een groene revolutie met Lefboom

De uitdaging

Lefboom had een ambitieus en inspirerend idee: consumenten op een leuke en laagdrempelige manier laten sparen voor bomen, en daarmee bijdragen aan het vergroenen van hun eigen buurt. Met deze missie wilde de startup niets minder dan een groene revolutie ontketenen. Maar er was één probleem: het idee stond nog volledig in de kinderschoenen. Geen techniek, geen app, geen ervaring met digitale platforms. Alleen een sterk concept en veel enthousiasme.

Lefboom - Sparen voor een groene revolutie met Lefboom
Lefboom - Sparen voor een groene revolutie met Lefboom

Het concept

LiveWall stapte in als digitale partner en vertaalde het ruwe idee van Lefboom naar een schaalbaar, interactief spaarplatform. We ontwikkelden een gebruiksvriendelijke app waarmee consumenten automatisch bomen sparen door hun kassabonnetje te scannen na het doen van boodschappen. Op basis van hun aankoopbedrag worden er punten toegekend, die vervolgens ingewisseld kunnen worden voor het planten van een boom.Gebruikers hebben hierin de keuze: ze kunnen sparen voor een persoonlijke boom, of ervoor kiezen om bij te dragen aan een lokaal community project – bijvoorbeeld vergroening bij een basisschool in de buurt. Via het platform kunnen gebruikers hun voortgang volgen, inzicht krijgen in hun impact en precies zien waar hun bomen geplant worden.

Lefboom - Sparen voor een groene revolutie met Lefboom

Wat dit concept zo bijzonder maakt

De uitdaging zat niet alleen in het bouwen van de techniek vanaf nul, maar ook in het ontwerpen van een beloningssysteem dat gebruikers motiveert én vasthoudt. We combineerden gamification-elementen met een strak, toegankelijk design, zodat de app uitnodigt tot dagelijks gebruik. Het hele platform is modulair opgebouwd en klaar om op te schalen naar nieuwe partners, winkels of steden.

Het resultaat

De app draait op dit moment in pilotvorm in verschillende supermarkten. Voorafgaand aan deze pilot hebben we uitgebreid usability testing gedaan met zo’n 40 echte eindgebruikers; van jong tot oud, op zowel nieuwe als oudere telefoons. In kleine testgroepen zijn de belangrijkste scenario’s doorlopen, zoals het scannen van bonnetjes en het doneren van punten. De reacties waren eerlijk, scherp en bijzonder waardevol. Dankzij deze inzichten konden we op cruciale punten finetunen en de app nog gebruiksvriendelijker maken. De resultaten van de pilot worden binnenkort verzameld. Maar één ding is zeker: de groene revolutie is begonnen en LiveWall staat aan de digitale basis.

Meer weten Neem contact op

Cases

Sluiten