Blog

5 x Waarom wij van TikTok houden

Naar het overzicht
5 x Waarom wij van TikTok houden

"Hardop lachend schuif ik mijn vrienden een TikTok-filmpje onder hun neus. En de eerste reactie is altijd: ‘TikTok? Dat is toch die app met gekke dansjes?’. De tweede reactie is meestal een schamper ‘ik heb al Instagram’." LiveWall's Marketing Manager Sanne Stenvert vraagt zich af waarom zij de enige in haar vriendengroep is met de TikTok-app op haar telefoon. "TikTok heeft me namelijk compleet om haar scrollvinger gewonden."

Ik kan het mijn vrienden niet helemaal kwalijk nemen. Met 35 lentes ben ik volgens bepaalde TikTokkers bijna bejaard (zie de geschokte reacties op: ‘The older generation, you know, like born in the late nineties’). Echte liefde kent echter geen leeftijd. Daarom, voor mijn vrienden en alle anderen die niet weten wat ze missen: 5 redenen waarom ik van TikTok houd.

#1 DE SET-UP

TikTok breekt iedere dag nieuwe records. Dat heeft de app vooral te danken aan de focus op wat de gebruiker leuk (en niet leuk) vindt. De video’s die jij ziet, zijn relevant en passen meestal precies in je straatje. In mijn geval zijn dat video’s over 90’s muziek, how to’s, comedy, hondenfilmpjes en filmbesprekingen. De homepage heet niet voor niets de ‘For You page’ (FYP). TikTok slaat hiermee een belangrijke stap over die bijvoorbeeld YouTube nog wel hanteert: de zoekbalk. Trending video’s krijg je als eerste voor je kiezen en dan neemt het - soms pijnlijk correcte - algoritme het over. 

TikTok-video’s zijn kort; 30 seconden. TikTok is dan ook mijn go to app wanneer ik ergens moet wachten. Binnen 10 minuten kijk je zo 10 tot 15 video’s weg. Een kleine kanttekening: TikTok gaat de strijd met YouTube nu nog meer aan door ook longer form content toe te staan. Eerder werden 3 minuut-video’s gelanceerd en de app start nu met het lanceren van 10 minuut video’s. Juist nu Instagram ‘Reels’ pusht en YouTube ‘Shorts’...

Wat me het meest triggert aan TikTok is dat ik onverwachte, superverfrissende, nooit vervelende content te zien krijg, die me op het platform houdt. TikTok is eigenlijk een kleine dopamine-fabriek, waar ik graag gebruik van maak.

#2 DE MENSEN

Inmiddels hebben ook niet-TikTokkers gehoord van Charlie D’Amilio en Khaby Lame. Twee van de meest bekende TikTok influencers met miljoenen volgers. De twee komen echter nooit op mijn FYP langs. En het gros van de gebruikers komt niet voor de Charlies en de Khaby’s.

Op TikTok maken normale mensen content over iets waar zij een passie voor hebben. Dat kan absoluut een ontzettend knappe meid zijn, die goed kan dansen. Maar dat geldt ook voor de kalende vader die advies geeft over het voorkomen van een bevroren waterleiding. De hyperactieve jongeman die recepten uit oude kookboeken test. De vrouw die niet tevreden is over haar kledingstijl, TikTok om advies vraagt, en nu een fashionvoorbeeld is (I’ve misplaced my style). Het meisje met brandwonden die vertelt over haar genezing. De jongen met ADHD die uitlegt wat er in zijn hoofd gebeurt. Of de historygeek die laat zien welke voorwerpen ze vindt in de Thames. 

Al deze ‘gewone’ mensen maken ‘gewone’ content. En alle creators hebben kans om een keer te worden opgepikt en beroemd te worden met hun passie. Maar, nogmaals, eigenlijk gaat het daar niet om. Op TikTok laat je je persoonlijkheid zien in haar puurste vorm. Én wat het belangrijkste is: je komt erachter dat je niet de enige bent. Dat er meer mensen zijn met jouw uiterlijk, hobby of humor.

#3 EERLIJK

De revolutie begint op TikTok. Jonge mensen spreken open en eerlijk met elkaar over moeilijke onderwerpen. Oekraïense tieners laten zien hoe hun stad eruit zag voor de oorlog begon. Er wordt gesproken over salaris en onderhandelen, wat weer leidde tot ‘The Great Resignation’: bedrijven worden aangesproken op goed werkgeverschap. 

Vrouwen nemen stelling, vragen om hulp of laten zien wat het betekent een vrouw te zijn in een mannencultuur. Katelyn leest boekpassages voor, over vrouwen; passages die duidelijk zijn geschreven door de meest wereldvreemde mannen. Meisjes laten niet alleen hun beauty regime zien, maar ook dat ze een opgeblazen buik hebben, of last van haarverlies, onzeker zijn over seks, of over die enorm slechte date. Mannen tonen kwetsbaarheid, bakken, koken, dansen en zingen, geven advies en spreken elkaar aan op (on)verhuld sexisme. Een verademing na alle perfecte plaatjes, perfecte levens en perfecte filters op Instagram.

TikTokkers zijn extreem eerlijk over niet alleen hun leven, maar ook over de producten die ze gebruiken en of deze wel of niet werken. Gesponsorde posts worden duidelijk aangeven, kleding wordt ter plekke, op beeld, gepast; óók als dat maatje L niet eens over je billen komt. Werkt een product en doet het wat het belooft? Dan kan de producent binnen een week uitverkocht zijn. Maar voldoet jouw product niet aan de geschetste verwachtingen? You’re being called out.

#4 EDUCATIEF

Het werd al even aangestipt; TikTokkers willen elkaar oprecht wat leren of hebben een platform gevonden waarop ze hun skills en kennis kunnen delen. 

Kijk naar Lily Ebert; een holocaust overlevende die samen met haar kleinzoon in 30 seconden vertelt over de verschrikkingen van Auschwitz. En vragen van nieuwsgierige tieners beantwoordt. Of de jongeman die zijn hele profiel wijdt aan dingen die hij graag had geweten voor hij 30 was geworden. Dank ook aan mijn leeftijdsgenoot Ron, die wekelijks een handige ‘Millennial Recap’ geeft, waarin alle trends en nieuwe betekenissen van emoticons uiteen worden gezet (en nee, we gebruiken geen lachend gezicht met tranen meer: 😂). 

Tijdens de Corona lockdowns waren er ook veel jongeren die vanuit hun expertise aan anderen in korte, begrijpelijke filmpjes uitlegden wat Covid nu eigenlijk is en wat er gebeurt in je lichaam wanneer je een vaccinatie krijgt. 

Een veelgelezen comment is dan ook: ‘I’ve learned more on TikTok than I ever did in school’.

#5 FUN EN CREATIEF

Creatievelingen halen hun hart op bij TikTok. Jongeren gaan zelf aan de slag met hun content, met de mooiste resultaten als gevolg. Maar je hoeft geen extreem talent te hebben om leuke content te maken; andere mensen complimenteren levert ook al een hartverwarmende 30 seconden op. Gelikte content is niet belangrijk, je moet gewoon durven.

TikTok drukt daarnaast haar stempel op de muziekindustrie - lees daarover ook dit EB -artikel), TikTok-classics domineren onze Top 40’s. Fleetwood Mac werd herontdekt, Gayle deed een try out van haar nummer eerst op TikTok. De meiden die spontaan een musical maakten van de hitserie Bridgerton, wonnen een Grammy.

Muziek en muzikanten gaan viraal, zoals de Brabantse saxofonist Karsten Belt, die tegenwoordig op het scherm komt bij Jimmy Fallon. Maar ook de jongen die een oud nummer van zijn vader nieuw leven wilde inblazen, of het meisje dat de meest prachtige soul zingt vanuit haar slaapkamer, komen voorbij. Artiesten vragen mensen om mee te zingen met hun nieuwe nummer. Er wordt samen spontaan gejammed (bekijk alsjeblieft de Num Cat TikTok band), er wordt samen gecreëerd

DUS ...

Zijn er dan geen slechte punten te noemen?

Nee.

Grapje, uiteraard zijn er meer kritische kanttekeningen. Privacy is bij ByteDance, het Chinese bedrijf achter TikTok, nog altijd een precair onderwerp. Is het gezond om 3 uur voor het slapengaan nog langs duizenden filmpjes te scrollen? Gaan jongeren niet teveel uit van de goedbedoelde adviezen op TikTok? En die moeder die staat te dansen naast haar baby in het ziekenhuis: dat willen we allemaal niet.

Er is genoeg om kritisch op te zijn, maar daar ging dit blog niet over :)

TikTok betekent een revolutie op gebied van contentcreatie, consumering, eerlijkheid en creativiteit. Als consument geniet ik hier immens van, als marketeer is TikTok veruit het meest interessante kanaal om te volgen. En als bedrijf ben je gek als je nu je slag niet slaat op TikTok.

Ookal ben je like, born in the late nineties. 

Wil je meer weten over de inzet van een LiveWall team bij de ontwikkeling van jouw TikTok campagne? Lees hier meer en neem dan zeker contact op!

Meer LiveWall-blogs lezen? Die vind je hier.

Meer weten Neem contact op

Sluiten
Je naam
Je dient je naam in te vullen
Email
Je dient een geldig e-emailadres in te vullen
Bedrijfsnaam
Bericht
Je dient een bericht in te vullen

Bedankt voor je bericht 💪

We hebben je bericht ontvangen. We zetten ons schap om je vraag zo snel mogelijk te beantwoorden.
LiveWall is je digitale bureau. Met een team van content ontwikkelaars, designers, app developers, webdevelopers en webdesigners maken we high end digitale producten.