Stel je voor: je bezoekt een evenement en krijgt direct toegang tot een persoonlijke assistent, die ál je vragen beantwoordt. Ook geeft ‘ie je persoonlijke aanbevelingen, die ervoor zorgen dat je het evenement optimaal beleeft. Bijvoorbeeld door je te vertellen welke trein je het beste kunt pakken, wat voor sprekers je moet bezoeken én wat voor eten je kunt verwachten bij de borrel (ook niet onbelangrijk). Dat is precies wat LiveWall realiseert met haar nieuwste creatie: een AI Event-assistent genaamd ‘Robin’. Wat maakt Robin innovatief en hoe verandert ‘ie de manier waarop we evenementen beleven? We leggen het je uit. 👇
Zo kwam AI-assistent Robin tot stand
Het concept van een AI Event-assistent lag vijf jaar geleden al klaar, maar het waren de recente doorbraken op het gebied van kunstmatige intelligentie die de weg vrijmaakten voor de daadwerkelijke ontwikkeling. Robin is inmiddels als chatbot geïntegreerd in de PresentersWall tool - een online hub waar gasten alle informatie over het evenement vinden, interactie kunnen aangaan én kunnen netwerken. Van registratie, ticketing en informatievoorziening tot digitale interactie, match-making en evaluaties.
We horen je al denken: waarvoor heb je een AI-assistent zoals Robin dan nog nodig? Nou, om antwoorden te vinden op de vragen die niet zo makkelijk te beantwoorden zijn. ‘Welke sessie past eigenlijk het beste bij me, zijn er ook vegan hapjes bij de borrel, welke trein kan ik het beste terug naar huis pakken?’ Dat soort vragen, stel je eenvoudig aan Robin. Zie ‘m als de sidekick van je favoriete superhero. Die hero heeft altijd een doel. En de sidekick helpt ‘m om dat doel te bereiken. Frodo had Sam, Asterix had Obelix, en event-bezoekers? Die hebben vanaf nu Robin.
AI-assistentie voor het verzamelen van data
Voorafgaand, tijdens én na het evenement, helpt Robin bezoekers bij al hun vragen: van registratie tot aan de evaluatie. Tijdens het evenement is Robin écht je assistent. Je kan ‘m van alles vragen; van relevante netwerktips tot allergie-informatie over de koekjes bij de koffie. Ook na het evenement vraagt Robin feedback op bij bezoekers. Dit stelt organisatoren dan weer in staat om waardevolle inzichten en data te verzamelen. Een AI-assistent gaat dus veel verder dan alleen programma's en informatie, maar is er om vragen te beantwoorden en aanbevelingen te doen.
Waarom AI-chatbots de toekomst van eventmanagement zijn
Voorheen waren chatbots onpersoonlijk, met een beperkte set van voorgeprogrammeerde antwoorden. Het kostte veel tijd om elk mogelijk scenario of antwoord vooraf te bedenken en te programmeren. Met AI-assistentie, en dus chatbots zoals Robin, is dat verleden tijd. Daarom biedt ‘ie ook aan eventmanagers de ideale oplossing. Door eenvoudig alle evenementdetails te uploaden, zoals algemene informatie, de beschikbare sprekers en het programma, creëert Robin een dynamische chatbot met context.
Robin kijkt verder dan de standaard antwoorden en kan zelfs reistips, LinkedIn-profielen en afbeeldingen delen. Een AI-assistent zoals Robin biedt jou als eventmanager de mogelijkheid om al je wensen - en daarmee je evenement - tot in de puntjes uit te werken. Het resultaat? Een naadloos en gepersonaliseerd bijeenkomst, precies vormgegeven zoals jij dat wilt. Wat ook nog eens met gemak en precisie verloopt.
Meer weten?
In een tijd waarin technologie nieuwe kansen creëert, belooft Robin een aanzienlijke impact te maken op hoe we evenementen ervaren. Wil je meer weten over AI-assistentie, Robin én de verdere impact van AI? Neem dan contact met ons op. We denken graag met je mee.
De onthulling van Robin zal plaatsvinden op 31 augustus 2023, tijdens het Inspire Festival. Begin 2024 wordt Robin beschikbaar voor het grote publiek. Tot die tijd kunnen leden van het Genootschap voor Eventmanagers als eerste gebruikmaken van de nieuwe AI-assistent.